En retrospektiv udstilling med Bjarke Regn Svendsen
8. juni 2024 – 18. maj 2025
Udstillingen har været længe undervejs. Allerede i 1976 da Skive Museum købte det ikoniske maleri ”Rød knallert” til samlingen, var der tale om en udstilling med nyrealisten Bjarke Regn Svendsen. Samlingen har sidenhen løbende købt værker fra hans hånd – så sent som i september 2024 har Augustinus Fonden bevilget fire malerier til nyrealistiske røde tråd i samlingen. Her godt 50 år efter er Bjarke Regns Svendsen lige så aktuel som en grænsebrydende og idébåret nyrealist, og ventetiden har kun givet mulighed for at betragte kunstnerens udvikling i detaljen.
Udstillingens kuratoriske greb omhandler tid på to forskellige måder. Museet har opbygget udstillingen med malerier fra hele Bjarke Regns Svendsens kunstneriske virke, der belyser den udvikling som han gennemgår med først at finde sin stil som nyrealist – og herefter ved at prøve grænserne af og udvide rammerne for stilen.
Det andet aspekt er den kunstneriske form på de seneste malerier. Bjarke Regn Svendsen har været på en tidsrejse, hvor han har taget de gamle sort/hvide familiefotografier og dias frem af gemmerne. Han har anvendt billedmaterialet som forlæg/ skitser til malerierne, hvor han reflekterer over sit liv. Hans fortolkende blik giver nye farver og beskærer de gamle fotografier.
Bjarke Regn Svendsen insisterer på livets flygtighed ved at udvælge og særligt sætte fokus på de uskarpe og de kompositorisk udfordrede hurtige snapshots. De er alle de fotografier, der unddrager vores øjnes opmærksomhed, når vi bladrer i fotoalbummet – og allerhøjst får kommentaren: det var vist en kikser. Det er det flygtige sårbare øjeblik, der interesserer ham. Det uperfekte placerer han i en perfekt ramme via malerimediet og museet – og han får dig på den ene eller anden vis til at se på din hverdag og de miljøer og ting på en fornyet måde. Det lykkes ham at få det svære begreb ”tid” materialiseret ind i penselstrøgene, der opfordrer til eksistentielle tanker om dit eget liv.
Hvis et maleri udelukkende er nøgterne iagttagelser af uvedkommende genstande i verden, så ville maleriet hurtigt blive kedeligt. Bjarke Regn Svendsens malerier har mere på hjertet – et metafysisk – et bagvedliggende aspekt gør sig også gældende. Der ligger noget alment eksistentielt gemt i alle disse observationer af hverdagsgenstandene. En større sandhed – måske tro – måske livsvisdom a la zenbuddhisme – måske universel medmenneskelighed. Det er op til den enkelte beskuer at finde roen til at finde bagved lærredet og lade sig berøre – og det dygtige ligger i, at selv et rustens nedløbsrør eller en parkeret Puch Maxi kan vække følelser af den art.